New York épületei – köztük a híres Empire State Building és a Chrysler Building – összesen mintegy 762 millió tonnát nyomnak, ami nagyjából 140 millió elefánt súlyának felel meg. Ennek pedig komoly következményei vannak.
A legnagyobb felhőkarcolók szilárd kőzetre, például palára épültek, de homokos, agyagos alapra is építkeztek, ennek következtében pedig New York évente átlagosan egy-két millimétert süllyed. Ez tovább rontja a város esélyeit a tengervíz szintjének emelkedésével, és így az egyre gyakoribbá váló árvizekkel szemben.
A vízszint 1950 óta mintegy 22 centimétert emelkedett a település körül, a század végére pedig a szélsőséges viharokkal járó jelentős árvizek négyszer gyakoribbak lehetnek a jelenleginél.
Az említett tendenciát erősíti, hogy az utolsó jégkorszak végén visszahúzódott gleccserek nyomán Amerika keleti partvidékének egy része természetes módon is süllyed. Ilyen körülmények között nem árt tisztában kell lenni azzal, hogy minden újabb építkezés még inkább nyomja a talajt.
2012-ben a Sandy hurrikán okozta áradás miatt New Yorkban víz alá kerültek a metróhálózat egyes részei, és áramkimaradások is voltak. 2021-ben az Ida hurrikán városrészeket öntött el, és az árvíz számos halálos áldozatot is követelt. A tudósok szerint a klímaváltozás hatása súlyosbította mindkét természeti katasztrófát.
Nemcsak New Yorkban adódnak problémák az épületekkel, Amerika egyik legismertebb felhőkarcolója például évente hét és fél centimétert dől.
(Forrás: MTI, képek: Getty Images, Unsplash)
klímaváltozás | felhőkarcoló | new york | árvíz | süllyedés | tengerszint emelkedése
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!