Zöld lámpát kapott az Oceanix projekt, jövőre kezdődhet az építkezés.
A dél-koreai Busan városának vezetése rábólintott egy újonnan létrehozandó óceáni település terveire. Az egymással összekapcsolt platformok sorozatából álló "úszó város" a megálmodói szerint 10 ezer embernek adhat otthont. A projekt megoldást jelenthet a tengerparti, valamint az emelkedő vízszint miatt veszélyben lévő települések problémáira.
A tervezők, építészek és mérnökök együttműködésével megvalósuló Oceanix projekt még 2019-ben mutatta be az "árvízbiztos" városra vonatkozó terveket. A szervezők azóta keresik a prototípus építésének helyét. Mostanra megtalálták: a múlt hónapban megállapodást írtak alá Busannal és az ENSZ városfejlesztési ügynökségével, így az első úszó városrészek Dél-Korea partjainál épülhetnek meg.
Dél-Korea déli partvidéke, ahol Busan városa is található, komolyan ki van téve a tengerszint-emelkedés veszélyeinek; a Greenpeace Korea tavaly arra figyelmeztetett, hogy 2030-ra akár el is tűnhet a város híres Haeundae strandja.
A gyárakban előre megépített, majd a helyükre szállítandó platformok a tenger szintjével együtt emelkednek és süllyednek. Az öthektáros városrészek mindegyikét úgy tervezték, hogy háromszáz embernek adjanak otthont, akár hét emelet magas épületekben is. Ezeket a közösségeket nagyobb "hálózatokba" lehet rendezni, amelyeket gyalog- és kerékpárutak kötnének össze. A Bjarke Ingels Group (BIG), azaz a tervezést vezető dán építésziroda szerint a városrészek egy központi kikötő köré csoportosulva nagyobb, 1650 fős falvakat alkothatnának. Ezek a falvak pedig elméletileg egy még nagyobb, tízezer fős metropoliszt hoznának létre, ami Oceanix City néven futna, és amely az éttermektől kezdve a co-working irodákon, és a városi farmokon át egészen a szabadidős létesítményekig megannyi mindent magukban foglalnának.
A településeket önfenntartónak és hulladékmentesnek tervezték, ahol a lakosok képesek lennének saját maguknak megtermelni az élelmiszert és az energiát. A lakatlan platformok úszó szélturbinák és napelemek otthonaivá válhatnak, vagy bambuszt termeszthetnek rajtuk az új épületek felépítéséhez.
A BIG által javasolt tervezet az édesvíz előállítására is vonatkozik, amit helyi tisztítóművekkel, esővízgyűjtő és -tároló rendszerekkel oldanának meg. Az építészek elektromos járműparkot is kigondoltak, leginkább vízitaxik és napenergiával működő kompok számára.
Busan polgármestere üdvözölte a megállapodást, és úgy fogalmazott, hogy a tengerparti városok előtt álló változások miatt olyan új jövőképre van szükség, melyben az emberek, a természet és a technológia együtt tudnak létezni. Maimunah Mohd Sharif (ENSZ) szerint ahelyett, hogy harcolunk a vízzel,
inkább tanuljunk meg harmóniában élni vele.
Itai Madamombe, az Oceanix társalapítója elmondta, az első, lakhatásra nyomban alkalmas prototípus 2025-re készül el Busanban.
A dán építész, Bjarke Ingels minden eddiginél nagyobb projektbe vágja a fejszéjét. Marc Lore vállalkozó felkérésére tervez felépíteni gyakorlatilag a semmiből egy egész várost, ráadásul az Egyesült Államok sivatagos területén.
(Forrás: CNN, fotók: Dezeen, BIG)
fenntarthatóság | vízi | úszó | jövő | oceanix | város
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!