A tilalmat azokon az útvonalakon vezetnék be, amelyek legfeljebb két és fél órás vonatozással kiválthatók.
Spanyolországban ezzel is szeretnék visszaszorítani a belföldi járatokból származó kibocsátást, és ösztönöznék a fenntarthatóbb utazásokat, ami egy 2050-ig szóló éghajlatvédelmi cselekvési terv része.
Ez érintheti többek között az alicantei, barcelonai, sevillai és valenciai, valamint madridi járatokat is, azonban azokra az utakra nem vonatkoznak, amelyről nemzetközi csatlakozásokra lehet átszállni.
Egy spanyol tanulmány szerint évente akár háromszázezer tonna szén-dioxidot és ötvenezer repülőutat lehet megtakarítani, ha beszüntetik azokat a járatokat, amelyek legfeljebb négyórás vonatutakkal kiválthatók.
A környezetvédelmi csoportok szövetsége tizenegy olyan légi útvonalat javasolt, ahol reális alternatíva a vonat. Ha ezek mindegyikén megszűnne a légi közlekedés, tíz százalékkal csökkenne a Spanyolország belföldi légi közlekedésből származó kibocsátás.
A kormány javaslata azonban ennél kevésbé radikális, mivel a csak két és fél óránál rövidebb vonatutakra összpontosít. Ugyanakkor egyelőre azt sem tudni, hogy a tilalom tényleg megvalósul-e.
Mindenesetre a Madrid-Valencia útvonalon a járatok kilencven százalékát a vonatok adják, ugyanakkor Valenciából nem olyan egyszerű jelenleg eljutni a madridi reptérre, mert a központi pályaudvaron át kell szállni, ami a csatlakozó járatoknál számíthat a leginkább.
Franciaország az év elején hasonló intézkedést vezetett be, de a környezetvédők szerint kétséges, hogy tényleg nagyot lehet javítani a kibocsátáson pusztán a rövid járatokra összpontosítva.
(Forrás: Euronews, képek: Getty Images)
repülőút | rövid | tilalom | repülés | spanyolország
A modern luxus nyomában a Range Roverrel
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!