Valamivel több mint két éve, 2020. március 11-én nyilvánították hivatalosan is világjárvánnyá a koronavírust, ami az utazásokat, ezen belül a légi közlekedést is radikálisan visszavetette. De vajon hogyan fest a kép most, hogy egyre több helyen számolják fel a koronavírus miatti korlátozásokat?
Mint a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) összesítéséből kiderül, 2020-ban az utasok száma hatvan százalékkal csökkent a 2019-es mennyiséghez képest, és március elejéig szintén alacsony volt. 2021-ben az utasok száma csak negyvenhét százaléka volt a 2019-esnek, a nemzetközi látogatók mennyisége pedig mindössze huszonhét százaléka volt a járvány előttinek.
A szervezet becslései szerint 2024-ig is eltarthat az iparág teljes talpraállása, de mint Willie Walsh, a szervezet főigazgatója mondta, az utasszám alakulására vonatkozó előrejelzés jó okot ad a bizakodásra. “Az emberek utazni akarnak. És amikor az utazási korlátozásokat feloldják, visszatérnek a repüléshez.”
A szövetség arra számít, hogy ebben az évben a légi utasok összlétszáma a 2019-es szint nyolcvanhárom százalékára emelkedhet, míg 2023-ban kilencvennégy százalékra ugrik, és
2024-re várható a teljes regenerálódás.
Walsh azonban hozzáteszi, hogy a világnak nem minden táján zajlik ugyanolyan ütemben a fellendülés. Az ázsiai és csendes-óceáni térség például a lemaradók között van, miután ott lassabban lazítanak a nemzetközi korlátozásokon, és
akár 2025-ig eltarthat, hogy ezekben a régiókban is visszaálljanak a járvány előtti állapotok.
A belföldi utazások szintén csak lassabb ütemű fellendülésre számíthatnak, mivel a nagy piacokon, köztük Kínában, Kanadában, Japánban és Ausztráliában továbbra is szigorú szabályokat alkalmaznak.
Ami az amerikai piacot illeti, a Bank of America légitársaság elemzője, Andrew Didora optimista ezen a téren. Ő is úgy véli, hogy utazókedvben nincs hiány. Mint írta, az utazásfoglalások száma ezen a héten csak szűk másfél százalékkel maradt el 2019-estől, ami az év eddigi legjobb eredményét jelenti. A belföldi árak ezen a héten kilencvenhárom százalékban helyreálltak, míg egy hónappal ezelőtt még csak nyolcvan százalékon voltak.
Az Egyesült Államok repülőterei a múlt héten a járványidőszak harmadik legforgalmasabb napját mérték, köszönhetően részben a tavaszi szünet kezdetének is. Március 9. és 13. között csaknem 10,6 millió ember fordult meg az amerikai repülőtereken, több mint amennyit egy hasonló négynapos hétvégén, a 2021-es hálaadáskor mértek (10,1 millió fő volt).
Jamie Baker, a JP Morgan elemzője szerint a légi utazásokra fordított napi összegek 2020. január 29. óta először múlták felül a 2019-es szinteket.
A légi közlekedésre ugyanakkor komoly hatással van a háború és az ehhez kapcsolódó légi szankciók is. Itt írtunk arról, hogy mindez hogyan érintette az európai repülőjegy-foglalásokat, itt pedig arról, hogy milyen változtatásokat és járattörléseket kellett bevezetniük az egyes légitársaságoknak.
(Források: euronews.com, travelpulse.com, képek: Getty Images, Unsplash, Pixabay)
koronavírus | covid | utazás | légiközlekedés | járvány | repülő
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!