A pályaudvarok és repülőterek óriási csarnokai érdekes, hihetetlen energiával teli helyek. Nagy egymásra találások, érkezések, szomorú búcsúk, hosszasan megcsócsált álmok és tervek kezdeteinek vagy végének színhelyei. Nem véletlen, hogy megannyi közülük igazán gyönyörűre és megkapóra sikerült, hogy méltó terei legyenek az összes fontos kezdetnek és búcsúnak. Bemutatjuk a hét legkedvesebb pályaudvarunkat.
Helsinki Central Station, Helsinki
Óriási forgamat bonyolít a finn főváros lenyűgöző pályaudvara: napi több mint 400 ezer ember fordul meg az épületben, és tizenkilenc vágányra futnak be a vonatok. Azon sem kell meglepődni, ha éppen Szentpétervár van kiírva az egyik induláshoz, hiszen nemzetközi járatok sora indul és érkezik oda. A szecesszió és az úgynevezett finn nemzeti romanticizmus keveredik a semmivel össze nem keverhető épületben.
Atocha Central Station, Madrid
Első ránézésre inkább tűnik az Atocha botanikus kertnek, netán pálmaháznak, de senkit se tévesszen meg a vegetáció, az épület az ország legnagyobb pályaudvara. Igaz, a vagonokon kívül teknősbékák is lakják! A gyönyörű madridi pályaudvar történetét 2004-ben egy terrortámadás tragédiája árnyékolta be: százkilencvenegy ember életét vesztette. Egy igazán érzékletes emlékkiállítás tiszteleg az áldozatok előtt.
The Oculus, New York
A World Trade Center tagjaként, 2016-ban nyitotta meg kapuit a világhírű spanyol építész, Santiago Calatrava felfoghatatlanul modern épülete, mely gyomrában megannyi metró- és vasútvonal találkozik. Jelenleg a világ legdrágább pályaudvara.
Körülbelül negyedmillió ember halad át rajta nap mint nap, és ebbe még nem számolták bele a sima látogatókat, akik az épület vagy az üzletei miatt érkeznek.
Gare do Oriente, Lisszabon
Ismerős ívek, hasonló dimenziók: Lisszabon legnagyobb és legfontosabb pályaudvarát ugyanúgy Calatrava tervezte, mint az Oculust. 1998-ban nyitották meg, és hihetetlennek tűnik, de megközelítőleg ugyanolyan az éves forgalma, mint a New York-i Grand Central Terminalnak. Napközben is pazar látványt nyújt, de este, kivilágított formában még elegánsabb.
Centraal Station, Antwerpen
Antwerpen nemcsak a csokiról, a gofriról és a gyémántról szól, központi pályaudvara a kontinens egyik legszebbje. Katedrálisnak is szokták szólítani, hiszen stílusában és méreteiben inkább hajaz vallási központra, mint egy közlekedési csomópontra.
Ha pedig gyémántok... több mint harminc, a legdrágább drágakővel foglalkozó butikot találunk ott – elég szokatlan párosítás ez.
Grand Central Terminal, New York
Nincs az a New York városában forgatott film, amelyben ne jelenne meg a gyönyörű és hatalmas pályaudvar. A roppant felhőkarcolók közé ékelt (jobban mondva, ő volt itt először, mégis ez az érzetünk, ha kívülről szemléljük) épület meglehetősen viharos élettörténetet tudhat maga mögött.
1975-ben kis túlzással például maga Jackie Kennedy Onassis mentette meg, mivel egy új irodaház miatt fel akarták számolni az egészet.
Egyike az Egyesült Államok legpatinásabb épületeinek.
Kuala Lumpur Train Station
A majáj főváros hipermodern épületei között ritka öröm valami sokkal tradicionálisabbat találni. Ilyen a mórt az indo-szaracén építészeti stílussal keverő vasútállomás, amely az utcáról inkább tűnik mesebeli palotának, mint vonatállomásnak. Ma már csak ingajáratok közlekednek onnan, a nemzetközi vonatokat a nagyobb és modernebb központi pályaudvarról indítják.
Union Station, Los Angeles
Naponta úgy hatvanezer ember használja Los Angeles legfontosabb pályaudvarát, ami már több mint nyolcvan éve szolgálja ki a városlakókat. Főépületét a Parkinsonok építették, és 1939-re készült el. Igazán eklektikus intézmény, hiszen az inkább gyarmati, mediterrán és áramvonalas stílusjegyeket felvonultató külseje gazdag art deco besőt takar.
Egészen Chicagóig elvonatozhatunk onnan.
(Fotók: Getty Images, Unsplash, Pixabay)
éptészet | vonat | antwerpen | egyedül utazás | Helsinki | utazás
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!